Archive for April, 2009

Předmájové akce Laminate a Meadow

Tuesday, April 28th, 2009

Rád bych vás pozval na dvě akce, z nichž jedna se koná zítra a druhá den poté (vím, moje avíza akcí s jednodenním předstihem jsou trochu psycho.. ).
Na středeční Laminate tentokrát přijal naše pozvání kamarád, zkušený MC Ghandi aka DJ Tuffghan.di z Olomouce, jeden z mála ve “scéně”, kdo se může pochlubit hudebním vzděláním.
Tak a jen, co jsem tohle dopsal, jsem pro jistotu ještě brnknul Ghandimu – a ten se omluvil, že nepřijede. Nestíhá. Všichni nestíháme. Nu což, pokusím se ještě na zítra sehnat někoho, kdo by mohl zazpívat či zahrát on such short notice. Druhým pozvaným je DJ Formitox, člen pardubických dnb ranařů FDC, tedy jeden z těch, ktěří mají na svědomí tolik oblíbené Drum’n’Bass Conference. Největší vychytávku jsem si nechal na konec výčtu hostů – do našich lámaných beatů se připojí Lukáš Kuta – houslita.

Lukáš Kuta absolvoval Státní konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze, kde později pokračoval i ve studiu na Akademii múzických umění. V období studií vystupoval jako sólista s řadou hudebních těles (např. holandským The Nijmegen Orchestra) a získal řadu významných ocenění (třetí cena na soutěži Beethovenův Hradec, kde v roce 1995 získal mezinárodní ocenění za provedení sonáty Leoše Janáčka). Jeho zájem o různé hudební žánry ho v roce 1997 přivedl do swingové kapely Melody Makers Ondřeje Havelky, kde působil do roku 2000.

V současné době se Lukáš Kuta soustředí především na sólové koncerty (Housle nablízko) a vlastní tvorbu. Spolupracuje s rozhlasem, televizí a divadelními soubory Farma v jeskyni a Krepsko (je autorem hudby pro divadelní představení Ztraceni, které je zajímavé svou náročnou kompozicí a těsným spojením s pohybovým divadlem). Dále spolupracuje s houslistou M. Zbrožkem, se kterým hrají virtuózní dueta barokního skladatele J. M. Leclaira. Kromě občasného hostování v Melody Makers hraje příležitostně i v několika dalších kapelách. K nejznámějším patří Eliščin Band Jana Budaře. V duu In Corpore spolupracuje s Anežkou Misauerovou a jejich společný zájem je soustředěn na interpretaci klasické hudby. Od roku 1998 vyučuje Lukáš Kuta na Státní konzervatoři Jaroslava Ježka. Mezi jeho žáky patří např. J. Třasák, který je známý především bluegrassovému publiku. Publikuje v časopise Talent, který je určen učitelům hudby na všech stupních uměleckých škol. Takže tenhle hustý masér se objeví na Laminate, kde se tradičně za gramce postaví také rezidenti, psychokorař Vaczech a hipípopař Vaant.

Druhá pozvánka se vás pokusí nalákat na patrně první letošní větší open air festival Meadow, který proběhne tento čtvrtek 30.04.09. Letos pořadatelé dosáhli pěkného jubilea, takže pokud zavítáte, vězte, že to bude již desátý ročník. Z malé a téměř soukromé oslavy čarodějnic se během předchozích devíti let stal respektovaný open air festival o 4 pódiích a téměř dvoutisícovou návštěvností. Letos pořadatelé festival obohatili o 2 další hudební žánry, 2 živé kapely a 7 zahraničních djs. Pro více informací, včetně line-upu jednotlivých účinkujících, mrkněte na oficiální stránky festivalu.

Susan Boyle – všem cynikům navzdory

Tuesday, April 21st, 2009

Ani nevím, jak začít. Soutěže typu Britain’s Got Talent a její klony jako Česko hledá superstar mám v paži, na článek o Susan Boyle ze Skotska (joo!) jsem narazil náhodou na Britských listech. Možná jste ji už viděli, možná jste o ní četli i v nějaké posranosti typu Blesk a možná se mi budou drsani smát. No, ty vole, co tohle dělá na nějakých jakoby jungle-punk-hippie stránkách? Když jsem viděl záznam z vystoupení této paní, brečel jsem jak malý kluk. Její neuvěřitelně smutný osobní příběh, její hustá nebojácnost, její nikdy nesplněný sen, její přesto nehynoucí naděje v lásku, její absolutní fuck off mediálně diktovanému obrazu krásy a vkusu, její volba písně a textu, její nádherný hlas. Ve chvíli, kdy se objevila prvně na pódiu, všichni se mohli cynismem zadávit. Jakoby groteskní muzika při jejím představování. Hnusné reakce publika. Uštěpačná, sprostá porota. Patrně si to neuvědomovali, ale jejich komenty byly urážlivé i po jejím vystoupení, byť se snažili omlouvat sebevíc.
Pokud jste ji neslyšeli, mrkněte ZDE na záznam jejího vystoupení, kde najdete po pravé straně i text písně, klasiky I Dreamed A Dream z muzikálu Les Miserables. V Guardianu vyšla výborná reakce – její překlad naleznete zde. Začíná slovy: Je Susan Boyle hnusná? Anebo jsme hnusní my?
Přeji Susan, ať se jí splní všechny sny. Jen se bojím, že její výjimečnost opět převálcuje spotřební průmysl, který zná pouze pár šablon – a v zásadě jen jednu. Přesto, Susan, nedej se!!

A Drop in the Ocean s Clarou Bailar

Wednesday, April 8th, 2009
Clara Bailar

Clara Bailar

Podařilo se vám někdy udělat song omylem? Já se do patrně nevelké partičky těch, kterým se to povedlo, úspěšně zařadil.

Clara Bailar mne kdysi oslovila s tím, zda bych nezkusil nazpívat některou z jejích písní, a dvě mi také poslala – na jedné z nich jsme se pak shodli. Já se svou neschopností se k ní dostal až po nějakém čase a pod heslem “Jest muzyka tylko jedna” jsem se vrhnul do mnou ne příliš neprobádaných (respektive absolutně neprobádaných) vod minimal techna. Když jsem Kláře poslal zpátky nazpívaný track, volal jsem jí, co ona na to. “No víš, v poho, ale to není ten, který jsme chtěli původně udělat..” Trapas. Inu, i to se může stát. Clara to naštěstí vzala s humorem a vy si tenhle decentní minimal-chill-dub můžete poslechnout v přehrávači.

Clara Bailar se na minimal-techno scéně pohybuje již téměř deset let, od roku 2005 produkuje vlastní věci, několik z nich vyšlo na českých net-labelech Wazzotic Records a Issis Records. Psala také pro web Partysan.net, který je známý po celém světě a zahrnuje i takové země jako jsou Thajsko, Belgie, Maďarsko, Švýcarsko nebo Austrálie. Kromě České republiky vystupovala také ve Velké Británii, Německu, Maďarsku, Rakousku a na Slovensku.

V sekci Music / Lyrics si song můžete stáhnout, případně přečíst přiložený text.

Clara Bailar / Vaant (2009) A Drop in the Ocean

Get the Flash Player to see this content.

Alternativní zpravodajství a náhubkový zákon

Tuesday, April 7th, 2009
Fair Trade

Fair Trade

Do Links jsem přidal několik nových zajímavých odkazů, které by neměly uniknout vaší pozornosti. Jsou to servery přinášející zpravodajství, které masmédia často ignorují a místo nich nás krmí prostoduchým bulvárem. O tom, že každý den přináší jak u nás, tak ve světě spoustu důležitých událostí, o kterých je dobré vědět, vás přesvědčí stránky Econnect a Akt-Info, společensko-ekologické informace přinášejí stránky časopisu Sedmá generace, alternativu ke krutému konceptu “volného” trhu (“free” trade) nabízí Fair Trade, kde najdete i informace o biopotravinách.

Za důležitý považuji také odpor proti tzv. náhubkovému zákonu, na kterém se pěkně po bolševicku shodly všechny strany, zatímco v případě jiných si z principu jdou, jak samy říkají, pěkně po krku a hrají si na vládu a opozici. Až pět let vězení nebo vysoká pokuta nyní hrozí žurnalistům, kteří zveřejní jakékoliv údaje z policejních odposlechů – lhostejno, zda by například na odposlechu politik lobboval za soukromou firmu nebo zda by kámoš kámoše domlouval na tajné schůzce žádoucí průběh volby prezidenta. Jasně, politici potřebují příslovečný “klid na práci” a ne to, aby se prostý lid bavil na téma “ministr vnitra Langer ve službách mafiána Mrázka” nebo “Paroubek a jeho gang na křtu knihy” (ano, již není rovněž možné zveřejňovat bez předběžného souhlasu informace o obětech násilných činů). Danému zákonu, který ostře odsoudila i respektovaná mezinárodní organizace Reportéři bez hranic, se obšírně věnuje web Vězení pro novináře.

FPB aneb Kniha přání a stížností u Malárie Records

Monday, April 6th, 2009
F.P.B.

F.P.B.

Rád bych přitáhl vaši pozornost k literárně-hudebnímu počinu, který se podařilo realizovat koncem minulého roku. Vyšlo na něj již několik recenzí, já si zde dovolím citovat tu, kterou pro web czechcore.cz napsal Jirzophone.

“Po mírných porodních bolestech světlo světa spatřila luxusně provedená (téměř kompletní) discografie legendární předrevoluční punkové kapely F.P.B. (Fourth Prize Band / Čtvrtá cenová skupina), která svoji existenci otiskla v letech 1980-1987. Stylově tento monstr projekt vyšel u vydavatelství Malárie, které stojí za rožnovskou punkovou scénou, jejíž osobitý hudební rukopis je silně načichlý právě tvorbou F.P.B. Teplická formace Čtvrtá cenová skupina svým osobitým způsobem kloubila v jeden celek punkovou rozdováděnost s undergroundovo-alternativní “divností” a rafinovaností, kterou na plné čáře máme možnost vychutnat v kapele Už Jsme Doma, kde se následně rekrutovali dva členové F.P.B, Míra Wanek a Romek Hanzlík.
Monstrózní provedení této discografie se skládá ze tří CD (stylově každé nese jedno z písmen názvu kapely). První disk F Jedem v punku jako v tanku odkrývá archivní nahrávky, proloženy covery kapel jako The Clash, The Residents, Killing Joke atd. Druhý Disk P Víra v pohyb zachycuje i druhou tvář kapely a její kladný vztah k improvizaci a zhudebnění básní. Krom toho i tento disk čítá pěknou řádku coverů např. Damned, Sex Pistols, DEVO, Chuck Berry atd. Zvuková kvalita plně koresponduje s dobou pořízení i nekvalitou nahrávacích přístrojů, takže ne všechny skladby mají na dnešní poměry zvukově kvalitní podobu. Třetí disk B Kdo z koho ten toho je zvukově vyčištěná verze jediné studiové nahrávky stejnojmenného alba, která kapela nahrála pár let po svém rozpadu v roce 1991 ve svém původním složení. Stylový “booklet” nesoucí se v duchu designu dobové knihy přání a stížností dosahuje svými 104 stranami rozměru knihy. Ve svých útrobách krom zmíněných tří CD-ček nechává prostor na slovo Míry Waneka, ucelenou sbírku jeho osobitých textů, grafiku v podání dvojice Karel Haloun a Luděk Kubík. Samozřejmě nechybí i dobové stopy, které zanechali návštěvníci v originál Knize přání a stížností, kterou s sebou kapela vozívala na své koncerty. To celé navrch zasazeno do papundeklového pouzdra vybaveného tužkou, připravenou zaznamenat vaše pochvaly či stížnosti.
Znamenité provedení této discografie dělá z tohoto sborníku klenot do vaší sbírky. A mladším ročníkům snad připomene dobu, kdy vypadat, myslet a hrát hudbu JINAK, znamenalo něco víc, než co se dá koupit v nejbližším supermarketu.”

Jen dodám, že kniha obsahuje i komplet texty v anglickém překladu, na kterém jsem  se za interpretační pomoci Míry Waneka podílel i já. Knihu lze zakoupit na webu Malárie Records, jejíž odkaz najdete i v Links.

Kultra is not dead!

Monday, April 6th, 2009
Kultra - Vaant

Kultra - Vaant

Jak jsem již avizoval, po dekádě hiatusu jsme z hlubin zapomnění a nánosů prachu vykopali staré nahrávky naší punkové kapely Kultra, enfant terrible undergroundové scény 90. let.  Píšu-li “naší”, myslím tím partičku, která se formovala v Rožnově pod Radhoštěm počátkem 90. let, kdy jste se mohli nadechnout takovým způsobem, který mi dnes již připadá neuvěřitelný. Jakoby politici ani policajti ještě nevěděli, co si můžou po letech bolševika za kormidlem dovolit vůči poddaným, o nonkonformní scéně nemluvě.

Nové mantinely svobody ještě nebyly pořádně nastaveny, a tak byly možné i takové akce jako například koncerty, které jsme s několika dalšími spřízněnými kapelami pořádali (samozřejmě zdarma) v podchodu jednoho z tehdy vzniknuvších supermarketů poté, co jsme se s kompletním aparátem pirátsky napíchli na veřejné osvětlení. Ach, ta nostalgie. Černobílé plakáty složené z vystříhaných obrázků a písmen z novin. Zkoušky v garáži. Texty písní rozdávané při každém vystoupení. Hraní na benefitech pro organizace hájící lidská a zvířecí práva bez nároku na honorář (a většinou i bez cesťáku). Komplet kapela na antifašistických demonstracích či blokádě Temelína.

Hudebně jsme se pohybovali na eklektických vlnách všeho, co jsme měli rádi – old-skool punk typu Crass, Conflict, The Clash, hardcore ala Nomeansno, Dead Kennedys, anarcho-pop kapel jako Chumbawamba, Dog Faced Hermans, Levellers, Scum of Toytown, hip-hop Credit to the Nation, The Disposable Heroes of Hiphoprisy, dub-punk Radical Dance Fiction, jungle-break-punk Asian Dub Foundation, ska jako Operation Ivy, Dance Hall Crashers, Citizen Fish, reggae, Pixies, noise-rock ve stylu Sonic Youth, The Ex, nová vlna ala Joy Division, české kapely jako FPB, Michael’s Uncle.

Hudby Kultra se v podobě nahrávek zachovalo poskrovnu – punková vinyl EP kompilace, nějaká ta demo kazeta, pár záznamů  z koncertů, pár věcí z garáže na čtyřstopáku. Právě ty se Ctibovi podařilo vyhrabat a po převedení do elektronické podoby a decentním masteringu (Mlho, díky!) nabízím tři z nich k poslechu. Jen prosím, buďte shovívaví, zvuk odpovídá místu (garáž) a době (1998) vzniku nahrávky, našemu momentálnímu rozpoložení a hudebnímu neumětelství. Obzvlášť pikantní jsou místy výkony trumpetisty (Maro, sorry:), i když ani já s bicíma do rock’n'rollové síně slávy nevstoupím. Inu, jak říkáme s Trekem, mysleli jsme to dobře, jen jsme to neuměli úplně nejlíp zrealizovat.

Složení:
Olina – hlas | Trek – basa, hlas | Mara – trumpeta | Ctib – kytara, hlas | Vaant – bicí, hlas

Kultra (1998) Drž se v rytmu tance Amen

Get the Flash Player to see this content.

Kultra (1998) Klon

Get the Flash Player to see this content.

Kultra (1998) Žádná změna

Get the Flash Player to see this content.