Archive for April 6th, 2009

FPB aneb Kniha přání a stížností u Malárie Records

Monday, April 6th, 2009
F.P.B.

F.P.B.

Rád bych přitáhl vaši pozornost k literárně-hudebnímu počinu, který se podařilo realizovat koncem minulého roku. Vyšlo na něj již několik recenzí, já si zde dovolím citovat tu, kterou pro web czechcore.cz napsal Jirzophone.

“Po mírných porodních bolestech světlo světa spatřila luxusně provedená (téměř kompletní) discografie legendární předrevoluční punkové kapely F.P.B. (Fourth Prize Band / Čtvrtá cenová skupina), která svoji existenci otiskla v letech 1980-1987. Stylově tento monstr projekt vyšel u vydavatelství Malárie, které stojí za rožnovskou punkovou scénou, jejíž osobitý hudební rukopis je silně načichlý právě tvorbou F.P.B. Teplická formace Čtvrtá cenová skupina svým osobitým způsobem kloubila v jeden celek punkovou rozdováděnost s undergroundovo-alternativní “divností” a rafinovaností, kterou na plné čáře máme možnost vychutnat v kapele Už Jsme Doma, kde se následně rekrutovali dva členové F.P.B, Míra Wanek a Romek Hanzlík.
Monstrózní provedení této discografie se skládá ze tří CD (stylově každé nese jedno z písmen názvu kapely). První disk F Jedem v punku jako v tanku odkrývá archivní nahrávky, proloženy covery kapel jako The Clash, The Residents, Killing Joke atd. Druhý Disk P Víra v pohyb zachycuje i druhou tvář kapely a její kladný vztah k improvizaci a zhudebnění básní. Krom toho i tento disk čítá pěknou řádku coverů např. Damned, Sex Pistols, DEVO, Chuck Berry atd. Zvuková kvalita plně koresponduje s dobou pořízení i nekvalitou nahrávacích přístrojů, takže ne všechny skladby mají na dnešní poměry zvukově kvalitní podobu. Třetí disk B Kdo z koho ten toho je zvukově vyčištěná verze jediné studiové nahrávky stejnojmenného alba, která kapela nahrála pár let po svém rozpadu v roce 1991 ve svém původním složení. Stylový “booklet” nesoucí se v duchu designu dobové knihy přání a stížností dosahuje svými 104 stranami rozměru knihy. Ve svých útrobách krom zmíněných tří CD-ček nechává prostor na slovo Míry Waneka, ucelenou sbírku jeho osobitých textů, grafiku v podání dvojice Karel Haloun a Luděk Kubík. Samozřejmě nechybí i dobové stopy, které zanechali návštěvníci v originál Knize přání a stížností, kterou s sebou kapela vozívala na své koncerty. To celé navrch zasazeno do papundeklového pouzdra vybaveného tužkou, připravenou zaznamenat vaše pochvaly či stížnosti.
Znamenité provedení této discografie dělá z tohoto sborníku klenot do vaší sbírky. A mladším ročníkům snad připomene dobu, kdy vypadat, myslet a hrát hudbu JINAK, znamenalo něco víc, než co se dá koupit v nejbližším supermarketu.”

Jen dodám, že kniha obsahuje i komplet texty v anglickém překladu, na kterém jsem  se za interpretační pomoci Míry Waneka podílel i já. Knihu lze zakoupit na webu Malárie Records, jejíž odkaz najdete i v Links.

Kultra is not dead!

Monday, April 6th, 2009
Kultra - Vaant

Kultra - Vaant

Jak jsem již avizoval, po dekádě hiatusu jsme z hlubin zapomnění a nánosů prachu vykopali staré nahrávky naší punkové kapely Kultra, enfant terrible undergroundové scény 90. let.  Píšu-li “naší”, myslím tím partičku, která se formovala v Rožnově pod Radhoštěm počátkem 90. let, kdy jste se mohli nadechnout takovým způsobem, který mi dnes již připadá neuvěřitelný. Jakoby politici ani policajti ještě nevěděli, co si můžou po letech bolševika za kormidlem dovolit vůči poddaným, o nonkonformní scéně nemluvě.

Nové mantinely svobody ještě nebyly pořádně nastaveny, a tak byly možné i takové akce jako například koncerty, které jsme s několika dalšími spřízněnými kapelami pořádali (samozřejmě zdarma) v podchodu jednoho z tehdy vzniknuvších supermarketů poté, co jsme se s kompletním aparátem pirátsky napíchli na veřejné osvětlení. Ach, ta nostalgie. Černobílé plakáty složené z vystříhaných obrázků a písmen z novin. Zkoušky v garáži. Texty písní rozdávané při každém vystoupení. Hraní na benefitech pro organizace hájící lidská a zvířecí práva bez nároku na honorář (a většinou i bez cesťáku). Komplet kapela na antifašistických demonstracích či blokádě Temelína.

Hudebně jsme se pohybovali na eklektických vlnách všeho, co jsme měli rádi – old-skool punk typu Crass, Conflict, The Clash, hardcore ala Nomeansno, Dead Kennedys, anarcho-pop kapel jako Chumbawamba, Dog Faced Hermans, Levellers, Scum of Toytown, hip-hop Credit to the Nation, The Disposable Heroes of Hiphoprisy, dub-punk Radical Dance Fiction, jungle-break-punk Asian Dub Foundation, ska jako Operation Ivy, Dance Hall Crashers, Citizen Fish, reggae, Pixies, noise-rock ve stylu Sonic Youth, The Ex, nová vlna ala Joy Division, české kapely jako FPB, Michael’s Uncle.

Hudby Kultra se v podobě nahrávek zachovalo poskrovnu – punková vinyl EP kompilace, nějaká ta demo kazeta, pár záznamů  z koncertů, pár věcí z garáže na čtyřstopáku. Právě ty se Ctibovi podařilo vyhrabat a po převedení do elektronické podoby a decentním masteringu (Mlho, díky!) nabízím tři z nich k poslechu. Jen prosím, buďte shovívaví, zvuk odpovídá místu (garáž) a době (1998) vzniku nahrávky, našemu momentálnímu rozpoložení a hudebnímu neumětelství. Obzvlášť pikantní jsou místy výkony trumpetisty (Maro, sorry:), i když ani já s bicíma do rock’n'rollové síně slávy nevstoupím. Inu, jak říkáme s Trekem, mysleli jsme to dobře, jen jsme to neuměli úplně nejlíp zrealizovat.

Složení:
Olina – hlas | Trek – basa, hlas | Mara – trumpeta | Ctib – kytara, hlas | Vaant – bicí, hlas

Kultra (1998) Drž se v rytmu tance Amen

Get the Flash Player to see this content.

Kultra (1998) Klon

Get the Flash Player to see this content.

Kultra (1998) Žádná změna

Get the Flash Player to see this content.